Kundcase

bästa sättet att förklara en verksamhet är faktiska exempel

Hur vi arbetar

Det finns i princip lika många sätt att arbeta på som det finns företag. Vi anser att personlig kontakt är viktigt, och att det hellre rings ett samtal för mycket än för lite. Därför har vi till exempel en dedikerad kontaktperson för varje kund, som har ansvar för just dina produkter. För många av våra kunder blir det nästan som att ha en kollega till.


Upplägg

För att ett samarbete skall bli framgångsrikt behövs en stabil grund att stå på. Därför är arbetet innan starten minst lika viktigt som själva leveransen av produkten. Vi jobbar efter ett par olika steg för att säkerställa att allt fungerar smidigt när vi väl drar igång.

Förstudie

Innan vi startar

Vi analyserar ert behov, och var man kan genomföra förbättringar. Vi kontrollerar vilka funktioner och metoder som behövs. Vi skapar också de rutiner som behövs för era produkter.

Uppstart

Kontroll av funktioner

Vi ser till att kopplingar som behövs är korrekta. Förpackningar beställs. Rutiner kontrolleras en sista gång. Personal utbildas.

Löpande kontroll

Redovisning och efterkalkyl

Vi ger fortlöpande återkoppling på leveranser och lager. Kontinuerliga uppdateringar på priser och leveranssätt. 


Kundcase

Presentation av olika kundtyper som DC Syd har hjälpt lösa sina logistiska problem.

  • Medelstor E-handel

    I detta case så har kunden redan en etablerad e-handel på plats, med större kundstock och inarbetad försäljning. Lokalerna som kunden använde sig av blev för små, och man tittade på två alternativ; antingen flytta till nya lokaler och anställa fler personer för hanteringen av godset, eller lägga ut verksamheten hos en 3PL-aktör

    Vid expansion så finns det flera faktorer att ta hänsyn till.

    Många E-handelsbolag idag har väldigt stora svängningar i volymer, där en kampanj eller att en populär influencer promotar ens produkt kan innebära succé över en natt. Detta gör behovet av skalbarhet är betydligt större idag än vad det var för tio år sedan. Och när kapaciteten blir fylld så kanske man själv flyttar fokus från att sälja ännu mer till att hjälpa till med att packa försändelser och därigenom kanske missar att ”smida medan järnet är varmt”.

    Naturligtvis kan det också gå på andra hållet, försäljningen minskar drastiskt av en specifik produkt. Den personal som tidigare behövdes kanske nu blir överflödig under en period, lokalen man har skaffat blir för stor och fraktvolymerna går ner. Istället för fokus på försäljning och varumärkesbyggande så läggs all tid på brandsläckning och kalkylerande.

    Hos DC Syd hyr du bara det utrymme du behöver. Personal behöver inte rekryteras, eller sägas upp. Vi tillhandahåller den resurs du behöver, och fokus kan läggas på det som för verksamheten är väsentligt, dvs marknadsföring och försäljning.

Tack vare våra välinarbetade rutiner, kostnadseffektiva lokaler och fördelaktiga placering kan vi erbjuda dig prisvärda lösningar. Ta kontakt med oss så analyserar vi ditt behov och återkommer med ett offertförslag!